Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 08:08

Składanie skarg

Kto może wnieść skargę, zasygnalizować nieprawidłowość?

Skargę może wnieść, a nieprawidłowość zasygnalizować każda osoba, która w jakikolwiek sposób jest związana ze Stowarzyszeniem lub która jest w posiadaniu wiedzy na temat nieprawidłowości czy nadużyć ze strony naszych pracowników.

Definicje

Skarga – formalna informacja wskazująca na niezadowolenie z jakieś czynności, pracy innej osoby, otrzymanej usługi/ wsparcia. Skarga nie jest informacją zwrotną (negatywną lub pozytywną), wymaga podjęcia odpowiednich działań i poinformowania o podjętych krokach oraz ich rezultatach.

Zasygnalizowanie/zgłoszenie nieprawidłowości – formalne poinformowanie odpowiednich osób o posiadaniu wiedzy na temat nadużyć, nieprawidłowości, rażącego nieprzestrzegania procedur, złamania prawa lub wątpliwości etycznych co do postępowania pracowników Stowarzyszenia. Zasygnalizowanie nieprawidłowości może dotyczyć wszystkich aspektów pracy organizacji.

Sygnalista – osoba lub podmiot, który w wyniku posiadanej wiedzy informuje o swoich podejrzeniach dotyczących dopuszczenia się przez pracowników organizacji jakichkolwiek nieprawidłowości, nadużyć czy złamania prawa.

Stowarzyszenie – przez używanie słowa Stowarzyszenie rozumie się Stowarzyszenie Uskrzydleni i prowadzone przez nie placówki wsparcia dziennego (świetlice środowiskowe) w dzielnicach Chwałowice, Niedobczyce, Paruszowiec – Piaski 

Jak złożyć skargę?

  • Każdy może zgłosić nadużycie, incydent lub podejrzenie związane z tym, czego doświadczył lub czego był świadkiem poprzez maila: [email protected]  

  • W szczególnych przypadkach, gdy sygnalista nie może skorzystać z formularza, może skontaktować się z nami telefonicznie +48 792 724 020 lub osobiście w siedzibie Stowarzyszenia przy ul. Barbary 22B w Rybniku. 

  • Rekomendowaną przez nas formą zgłoszeń jest skrzynka umieszczona przy głównym wejściach do placówek. Skrzynki opróżniane są przez dyrektora lub wicedyrektora minimum raz w miesiącu. Od dnia opróżnienia skrzynki osoba odpowiedzialna ma 5 dni na rozpatrzenie skargi/informacji zwrotnej oraz skontaktowanie się z nadawcą. 

Dane kontaktowe zgłaszającego skargę będą traktowane jako poufne – zespół przyjmujący skargę nie obejmuje osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację działań wychowawczych. Składa się z dyrektora oraz wicedyrektora placówek. 

Naszym priorytetem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa sygnaliście tak, aby jego dane nie dotarły do osób, których dotyczy skarga, dopóki sam nie wyrazi na to zgody. Rzetelna, kompletna i rzeczowa odpowiedź na pytania w formularzu pozwoli nam na sprawne ustalenie faktów i podjęcie działań naprawczych.

Wewnętrzna polityka Stowarzyszenia Uskrzydleni nie zobowiązuje nas do rozpatrywania skarg anonimowych, niemniej jednak przeanalizujemy treść każdego zgłoszenia.

Rodzaje spraw i ścieżki postępowania wewnątrz Stowarzyszenia:

  • Każda oficjalna skarga lub oficjalne zgłoszenie wpływające do Stowarzyszenia jest rejestrowane w ciągu 5 dni od ich otrzymania w specjalnym rejestrze pod oddzielnym numerem.

  • Każdy sygnalista otrzymuje informację o przyjęciu skargi i wstępnie podjętych czynnościach.

  • W zależności od jej charakteru każda sprawa posiada określoną ścieżkę postepowania.

  •  

Wyróżniamy 4 rodzaje skarg/informacji/sygnałów o nieprawidłowościach:

  1. Sprawy wrażliwe:
    • o podłożu seksualnym,
    • dotyczące dyskryminacji i nierównego traktowania oraz mobbingu pracowniczego,
    • związane z naruszeniem kodeksu etycznego oraz wartości humanitarnych,
    • związane z rażącym naruszeniem zasad bezpieczeństwa.
    Sprawy wrażliwe uważa się za sprawy priorytetowe, w przypadku których niezwłocznie uruchamia się wewnętrzne śledztwo.
     

  2. Sprawy programowe:
    Za sprawy programowe uważa się wszystkie kwestie dotyczące realizowanych programów, w szczególności projektów mających na celu dostarczenie pomocy beneficjentom. Za sprawy programowe uznaje się wszystkie sprawy dotyczące:
    • jakości niesionej pomocy,
    • złej organizacji pracy zespołów projektowych.

     
  3. Sprawy i nadużycia finansowe
    Za sprawy i nadużycia finansowe uznaje się wszystkie sprawy dotyczące:
    • korupcji i defraudacji,
    • niegospodarności, w tym naruszenie zasad przetargowych i zakupowych,
    • prania brudnych pieniędzy i wspierania terroryzmu.
     
  4. Inne nadużycia/złamanie prawa lub procedur  dotyczących wszelkich aspektów pracy, odnoszące się do jej wewnętrznych procedur oraz prawa zewnętrznego, nieuwzględnione powyżej.

 

Ważne: Niniejszy mechanizm składania skarg nie odnosi się do standardowych skarg pracowniczych, wynikających z realizacji działań powierzonych pracownikom przez pracodawcę, które powinny w pierwszym rzędzie zostać zgłoszone do bezpośredniego przełożonego. Jeśli sprawa nie dotyczy kwestii wrażliwych, zostaje ona odesłana na poziom bezpośredniego przełożonego.

Jeśli w wyniku postepowania zgłoszone podejrzenie nie zostanie potwierdzone, osoba zostanie oczyszczona z podejrzeń. Natomiast jeśli okaże się, że Sygnalista zgłosił fałszywe podejrzenia w celu zaszkodzenia osobie będącej ich podmiotem, on również będzie podlegał postępowaniu dyscyplinarnemu, które może skutkować nawet rozwiązaniem stosunku pracy. 

Osoba w Stowarzyszeniu odpowiedzialna za proces składania skarg i sygnalizowania nieprawidłowości, w tym za prowadzenie rejestru i kontakt z sygnalistą to wicedyrektora placówek p. Anna Tęcza. W razie jej nieobecności za obowiązki wynikające z wprowadzonych mechanizmów odpowiedzialna będzie dyrektor placówek p. Agnieszka Frydecka. 

Kontakt: [email protected]

 

 

 

Podziel się